Duidelijkere energierekeningen zorgt voor eenvoudigere vergelijking

Jarenlang hebben energiemaatschappijen vrijheid gehad in de manier waarop de energierekening werd gepresenteerd aan de consument. Het resultaat was dat de meeste consumenten de inhoud van de energierekening niet goed begrepen en daardoor ook moeilijk konden controleren of de bedragen op de energierekening wel echt kloppen met het verbruik. Sinds 1 juli 2017 hebben de energiemaatschappijen deze vrijheid niet meer, zij zijn nu verplicht om de energierekening dusdanig op te stellen dat deze eenvoudig te begrijpen is voor de consument.

De resultaten van de nieuwe energierekeningen

Uit recent onderzoek blijkt dat van de 1,25 miljoen huishoudens die in het afgelopen jaar zijn gewisseld van energieleverancier maar liefst 91% tevreden is over hoe de overstap verlopen is. Uit hetzelfde onderzoek blijkt echter dat de rekeningen nog niet in alle gevallen voldoende duidelijk was. Slechts 40% van de consumenten geeft aan de energierekening goed te kunnen vergelijken met hetgeen is afgesloten in het energiecontract. Ondanks dat ACM al sinds 1 juli 2017 nieuwe regels heeft opgesteld voor het opstellen van energierekeningen, voldoen dus nog lang niet alle aanbieders hieraan.

Wat kan ik doen als ik denk dat mijn energierekening niet klopt?

Op het moment dat je een energierekening ontvangt die veel hoger is dan verwacht, dan kan het natuurlijk zijn dat er iets niet klopt. In veruit de meeste gevallen blijkt uiteindelijk dat hetgeen vermeld op de energierekening ook daadwerkelijk verbruikt is. Het komt dus maar zelden voor dat er fouten worden gemaakt op een energierekening. Als u echt het gevoel heeft dat er iets niet klopt, dan is het altijd aan te raden om contact op te nemen met de energieleverancier. Zij kunnen dan samen met u kijken naar de juistheid van de energierekening. Mocht er uiteindelijk iets niet kloppen, dan wordt u natuurlijk gecompenseerd door de energieaanbieder.