700.000 euro voor auto’s op ‘groen gas’

OVERIJSSEL – Provincie Overijssel stelt 700.000 euro subsidie beschikbaar voor bedrijven en particulieren die een auto kopen die op groen gas rijdt. Dat is gas dat wordt gewonnen uit biomassa. Het is vergelijkbaar met ‘gewoon’ aardgas, maar niet te vergelijken met lpg. Groen gas wordt toegevoegd aan het aardgasnetwerk.

De subsidie van zeven ton zou goed moeten zijn voor zo’n 350 groengas-voertuigen, schat de provincie.

De koper van een personenauto krijgt 1000 euro – zolang de geldvoorraad strekt. Een bestelbusje is goed voor 3000 euro, een groengasvrachtwagen levert 10.000 euro op.

Dat zijn bedragen waarmee je de gewone autorijder niet veel sneller over de streep krijgt, zegt Evert- Jan van Duinen. Hij verkoopt auto’s bij Pouw Kampen. Het bedrijf heeft in Overijssel vestigingen in onder meer Hardenberg, Meppel, Zwolle en Steenwijk. “De Volkswagen Touran bijvoorbeeld is, een beetje afhankelijk van de uitvoering, vanaf ongeveer 31.000 euro te koop. De benzine-uitvoering kost 28.000 euro.” De Caddy is ook met aardgas-installatie leverbaar. en is doorgaans gewild als bedrijfswagen. “Kost ongeveer 17.000 euro, zonder de belastingen.” Dan is 1000 euro wel weer aantrekkelijk. De 3000 euro voor een bestelbusje is niet gek, vindt hij. Er is vraag naar aardgasauto’s, ziet Van Duinen.

Beperkende factor is dat maar enkele merken slechte enkele modellen met aardgas-installatie leveren. Wat bijdraagt is dat de automobilist op steeds meer locaties in deze regio aardgas kunnen tanken. Dat kan onder meer bij Zwolle, in Meppel, Steenwijk, Hardenberg, in Emmeloord en Raalte. Volgens de provincie komen er binnenkort bij Windesheim, Staphorst en Heino aardgas-tanklocaties bij.

Overijssel stelt de 700.000 euro voor groengasauto’s beschikbaar in de hoop dat meer mensen en bedrijven ‘duurzaam’ gaan rijden. Groen gas uit biomassa is zogeheten ‘herwinbare energie’. De CO2-uitstoot die je ermee voorkomt (de auto heeft tenslotte geen fossiele brandstof gebruikt) is pure milieuwinst, volgens de voorstanders.


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mobiele versie afsluiten