Aantal klachten bij ombudsdienst energie verdubbeld

De Federale Ombudsdienst Energie heeft het voorbije jaar in totaal 8.736 klachten ontvangen. Dat is meer dan een verdubbeling tegenover het jaar voordien, toen 3.936 klachten werden opgetekend. Dat blijkt uit cijfers van ombudsman Eric Houtman. De toename is volgens de ombudsman grotendeels te wijten aan de stijgende energieprijzen. Dat maakt de consument volgens Houtman kritischer en doet hem ook meer vragen stellen over zijn factuur. Houtman wijst er echter ook op dat de ombudsdienst sinds zijn lancering twee jaar geleden een grotere bekendheid heeft verworven, waardoor er automatisch ook meer klachten komen. De meeste klachten gaan over traditionele problemen zoals meteropnames, verhuizingen en facturen. Het voorbije jaar werden echter ook veel klachten opgetekend over de dubbele verbrekingsvergoeding van de opzegging van één contract. Die dubbele vergoeding is inmiddels dankzij tussenkomst van de ombudsdienst verdwenen. (MH)