Elektrische auto opladen tijdens het rijden

Veel nadelen van elektrisch rijden hebben te maken met de levensduur van de accu’s en de beperkte actieradius van het voertuig. Eén van de mogelijke oplossingen voor deze nadelen is om een manier te vinden auto’s draadloos op te laden terwijl ze over de snelweg zoeven.

Shanhui Fan en collega’s van het Center for Automotive Research van Stanford University in Californië hebben hier een voorstel voor gedaan. De onderzoekers willen magnetische spoelen in het wegdek integreren, om zo een zwak veld op te wekken wat energie overdraagt aan auto’s. Het principe achter deze energie-overdracht is te vergelijken met een operazanger die glas kan laten trillen of barsten door precies de juiste noot te zingen. In 2007 demonstreerden wetenschappers van MIT al dat magnetische resonantie kan worden gebruikt om energie tussen twee stilstaande objecten over te dragen die zich 2 meter van elkaar vandaan bevinden.

 

Energie-overdracht op snelheid

Fan presenteerde zijn werk in oktober op het Stanford Global Climate and Energy Project Symposium. Hij vroeg zich tijdens het onderzoek af of energie-overdracht door middel van magnetische resonantie ook zou kunnen plaatsvinden bij snelweg-snelheden en op een niveau waarbij het echt genoeg zou zijn voor EV’s.

Rekening houdend met het metalen casco en de bewegingen van de auto, toonden zijn berekeningen aan dat een serie van resonerende spoelen en schijven ongeveer 10 kilowatt kan overbrengen binnen 7 microseconde en met een rendement van 97 procent. Dat zou snel genoeg zijn voor snelwegtoepassingen.

 

Veilig en voordelig

Het team moet nog een prototype bouwen van dit systeem, maar het zou een veilige methode moeten zijn. Dit omdat energie alleen overgedragen kan worden tussen twee objecten waarvan de resonantie heel strak op elkaar is afgestemd.

Volgens Fan zijn er twee belangrijke voordelen van draadloze snelweg-stroom. Een bestuurder hoeft zich geen zorgen meer te maken ergens te stranden zonder stopcontact in de buurt. Ook kunnen de accu’s van elektrische auto’s kleiner gemaakt worden, wat kosten enorm zou reduceren.

 

Zie ook: Elektrische auto’s draadloos laden