‘Energie uit veiling duur’


door Edwin van der Schoot


Er wordt volop gebekvecht om consumenten die overstappen van
energieleverancier. Prijsvergelijkingswebsites richten hun pijlen dan ook op
de ANWB, Veronica, Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis, nu die massaal
collectieve veilingen organiseren voor consumenten die willen overstappen.

Bij zo’n veiling, waar vaak tienduizenden mensen aan mee doen, krijgt één
energiebedrijf de kans om al die deelnemers met een scherp aanbod over te
nemen. Energiebedrijven doen niet allemaal mee aan de veiling, een scherp
bod valt dan ook niet te verwachten. Vaak gebeurd het dat een bod dat
weliswaar iets goedkoper is dan de huidige leverancier van consumenten in
kwestie, maar blijven er nog honderden euro’s aan mogelijk voordeel liggen.

Energiebedrijven lachen daarom in hun vuistje nu de macht van voor hen
prijzige vergelijkingssites als Energieleveranciers.nl en Easyswitch.nl is
gebroken. De veilingmeesters zelf, zoals de ANWB, Consumentenbond, of VEH,
verdienen ook grof geld aan de wervingsacties.

Onlangs rondde de ANWB zijn eerste veiling (52.000 deelnemers) af. Essent, dat
de veiling won, biedt een pakket aan dat 100 euro per jaar duurder is dan de
goedkoopste aanbiedingen op de vergelijkers.

De ANWB erkent het prijsverschil, maar wijst erop dat consumenten zelf mogen
besluiten of ze op het aanbod van Essent ingaan.

Inmiddels zijn er tien grote energieveilingen in ons land geweest. Ondernemers
Jelle Feenstra en Freek van den Berg wijzen erop dat „de winnaar van een
energieveiling nog nooit daadwerkelijk de goedkoopste aanbieding had.” Zij
benadrukken dat het altijd verstandig is om op een vergelijkingssite het
veilingaanbod te vergelijken. Dat kan op Easyswitch.nl en
Energieleveranciers.nl omdat daar het aanbod meegenomen wordt in de
vergelijking.

VEH en Consumentenbond erkennen dat ook zij tientallen euro’s duurder zijn dan
de goedkoopste aanbieding, maar wijzen erop dat zij dan ook vooral mikken op
een doelgroep die zelf minder handig met de PC is, en dat er voor die groep
eigenlijk geen alternatief is.






5 weekenden De Telegraaf slechts € 5,-


 Mail

 Print