Energiesector wil tienduizend oplaadpunten voor elektrische auto’s

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten en verschillende energiebedrijven willen op korte termijn landelijk tienduizend oplaadpunten voor elektrische auto’s realiseren. Een exacte streefdatum staat nog niet vast, laten ze desgevraagd weten.

Oplaadstations elektrische auto

De VNG heeft inmiddels een modelovereenkomst vrijgegeven waarmee gemeenten sneller oplaadpunten voor elektrische auto’s zouden kunnen realiseren. Enkele gemeenten maken al gebruik van de overeenkomst, die hen onder andere inzicht moet bieden in de huidige standaarden voor het plaatsen van oplaadpunten. Zo geeft het document informatie over de juiste locatie voor de palen. Gemeenten als Alphen aan den Rijn en Groningen zouden de overeenkomst al op korte termijn willen tekenen.

Het gaat vooralsnog om een pilotproject van de VNG en de stichting E-laad, die namens verschillende energiebedrijven publieke oplaadpunten voor elektrische auto’s plaatst en onderhoudt. E-laad streeft landelijk naar maximaal tienduizend publieke oplaadpunten, vooral op strategische, drukbezochte plekken. Eigenaren van een elektrische auto kunnen de gemeente ook zelf verzoeken om een oplaadpunt in hun straat te realiseren. E-laad heeft budget om één oplaadpunt per tienduizend inwoners te bekostigen, de gemeente regelt de verdere inrichting van de parkeerplaats.

De VNG wil het elektrische vervoer binnen gemeenten stimuleren. Gemeenten zijn echter niet verplicht om met de overeenkomst akkoord te gaan. “Dit is op vrijwillige basis. De overeenkomst maakt het voor gemeenten alleen makkelijker om snel oplaadpalen te laten plaatsen”, zegt Liane ter Maat van de VNG.

Het aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s groeit; in de afgelopen zomer stond de teller op vijfhonderd, tegenover vijftig een jaar eerder. E-laad, dat door verschillende energiebedrijven is opgericht, verwacht in december het duizendste oplaadpunt in Nederland te plaatsen. Met het pilotproject hopen zij de mate waarin elektrische auto’s het energienetwerk belasten in kaart te brengen. “We gaan nog een jaar door, tot maximaal tienduizend punten”, zegt woordvoerder Eric van Kaathoven. “Over een jaar moet blijken wie vanaf dan punten gaat plaatsen en onderhouden: de overheid of de energiebedrijven.”