Essent heeft meeste ontevreden klanten

Op vraag van Vlaams minister van Energie Freya Van den Bossche (SP.A) vergelijkt de Vlaamse energiewaakhond VREG nu ook de dienstverlening die de energiebedrijven hun klanten bieden. Van alle leveranciers heeft het Nederlandse elektriciteits- en gasbedrijf Essent het hoogste aantal ontevreden klanten. Ecopower komt als beste uit de bus en ook Electrabel scoort goed.

Sinds de start van de vrijgemaakte energiemarkt kunnen klanten via de zogenaamde V-Test op de website van de VREG de contractduur, vaste of variabele prijs en de hoeveelheid groene energie van de contracten vergelijken. Vorig jaar deden meer dan 1,2 miljoen Vlamingen de V-Test.

Vanaf woensdag kunnen klanten ook de dienstverlening vergelijken. ‘Na de energieprijs zijn betrouwbaarheid en dienstverlening de belangrijkste redenen waarom gezinnen van leverancier veranderen’, zegt Van den Bossche. ‘Door de consumenten goed te informeren, wil ik hen stimuleren om een bewuste keuze te maken.’

Op basis van het aantal klachten dat bij de VREG binnenloopt, krijgen de bedrijven één tot vijf sterren. Essent scoort het laagst, met 9,53 klachten per 5.000 particuliere aansluitingen. Het bedrijf belooft beterschap. Ook Lampiris en Nuon scoren vrij belabberd, de kleine groene leverancier Ecopower komt als beste uit de bus.

Opmerkelijk: Electrabel krijgt ook vijf sterren, maar dat is volgens de VREG te wijten aan het hoge aantal ‘passieve’ klanten, die hun factuur niet uitpluizen.