15 december 2011 15:46
Greenpeace en Facebook slaan de handen ineen om schone energie te bevorderen. Samen gaan ze grote nutsbedrijven aanmoedigen om meer schone energie te produceren. Met gerichte campagnes gaan Facebook en Greenpeace de gebruikers van Facebook helpen om zelf energie te besparen en in hun eigen omgeving te kiezen voor schone energie.
Â
De wereldwijde Facebookcampagne Unfriend Coal van Greenpeace bracht zevenhonderdduizend online aanhangers bijeen die Facebook vroegen om de datacenters op schone energie te laten draaien.
Â
Vieze kolen en schone energie
“We zijn blij dat we deze campagne kunnen afsluiten met de overeenkomst samen te werken tegen vieze kolen en voor schone energie. Facebook geeft het goede voorbeeld voor de hele branche”, zegt Rolf Schipper, campagneleider klimaat en energie van Greenpeace. “De keuze voor schone en veilige energie is een cruciale stap in de strijd tegen klimaatverandering, draagt bij een duurzame economie en leidt tot meer maatschappelijke betrokkenheid bij een schone toekomst.”
Â
In de overeenkomst stelt Facebook zich ten doel om alle activiteiten, ook zijn datacenters, op schone energie zoals wind, zon en waterkracht te laten draaien. “Facebook kijkt uit naar de dag waarop onze belangrijkste energiebronnen schoon en duurzaam zullen zijn. We werken samen met Greenpeace en anderen om die dag dichterbij te brengen”, zegt Marcy Scott Lynn van het duurzaamheidprogramma van Facebook. “We doen dat bijvoorbeeld door onze vestigingsplaatsen voor datacenters te kiezen op basis van de beschikbaarheid van schone energie. Daarnaast gaan we met Greenpeace de kracht van ons platform inzetten voor het milieu. Greenpeace heeft Facebook zo effectief ingezet voor bewustwording en acties, dat we vol enthousiasme met hen nieuwe ideeën willen ontwikkelen, waarmee mensen Facebook kunnen gebruiken om duurzame energie en energiebesparing te bevorderen.â€
Open Compute Project
De sociale-mediareus zet het lopende onderzoek naar energiebesparing voort en deelt de resultaten van hun aanpak met andere IT bedrijven via het Open Compute Project, actief gesteund door Greenpeace. “De inzet van Facebook voor duurzame energie legt de lat hoger voor alle andere IT- en cloud computing bedrijven zoals Apple, IBM, Microsoft en Twitter”, stelt Rolf Schipper van Greenpeace. ”Onze Facebook-campagne laat zien dat de mensen over de hele wereld willen dat hun sociale netwerken op duurzame energie draaien en niet op steenkool. Greenpeace blijft meten, vergelijken en campagnes voeren om deze sector te vergroenen”.
Facebook ‘likes‘
Greenpeace maakt uitgebreid gebruik van Facebook om mensen bij milieucampagnes te betrekken, en is nu al de milieuorganisatie op Facebook met de meeste ‘likes’. De Facebook Unfriend Coal-campagne kreeg zevenhonderdduizend aanhangers uit veertien landen en haalde het Guinness Wereldrecord voor de meeste commentaren op een dag.
Bron: Greenpeace