Greenchoice mag geleverde energie niet meer 100% groen noemen

Greenchoice mag geleverde energie niet meer 100% groen noemen


20 december 2011
ROTTERDAM (Energeia) – Energieleverancier Greenchoice zit in de hoek waar de klappen vallen. Na de ongekend hoge boete die de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) aan Greenchoice oplegde, heeft de Reclame Code Commissie (RCC) nu ook geoordeeld dat de leverancier zich in reclame-uitingen niet meer mag profileren als leverancier van “100% groene energie”, wat toch het voornaamste marketinginstrument van Greenchoice is.

Naar aanleiding van een advertentie in De Telegraaf van 2 september 2011, waarin Greenchoice zich “de enige energieleverancier van 100% groene energie” noemde, diende een lezer van die krant een klacht in bij de RCC. Volgens de klager kon de claim van 100% groene energie niet waargemaakt worden.

De RCC komt tot de conclusie dat de elektriciteit die Greenchoice levert wel degelijk 100% groen genoemd mag worden. Het stroometiket van Greenchoice bewijst afdoende dat alle geleverde stroom afkomstig is van duurzame bronnen. Voor gas ligt dat echter anders. Greenchoice levert voor 99,97% gewoon aardgas, en compenseert de uitstoot die door het gebruik van dit gas wordt veroorzaakt. Door die CO2-compensatie is er volgens Greenchoice “geen nadelige invloed op de balans aan broeikasgassen”, maar de RCC vindt dat niet hetzelfde als 100% groen.

Jurjen Algra, marketing manager van Greenchoice, laat weten dat zijn bedrijf zich bij de conclusie van de RCC heeft neergelegd. “In ieder geval is wel onomstotelijk vast komen te staan dat onze elektriciteit 100% groen is. Het punt dat de Reclame Code Commissie maakt, is dat er nog geen formeel etiket bestaat om gas ook groen te noemen. Daar leggen we ons bij neer.” De groengascertificaten zoals die door Vertogas worden uitgegeven, zijn alleen bedoeld voor uit biogas geproduceerd groen gas en kan niet gebruikt worden voor CO2-gecompenseerd gas. “We leveren ook wel groen gas met een Vertogas-certificaat, maar dat is slechts beperkt beschikbaar”, zegt Algra. Daarom compenseert Greenchoice voor de overige klanten de CO2-uitstoot van het gas, en tot de uitspraak van de RCC noemde Greenchoice dat ook groen.

Greenchoice is volgens Algra nog wel altijd op zoek naar de mogelijkheden om een etiket of certificaat voor CO2-gecompenseerd gas in het leven te roepen. Tot dat er is, zal de leverancier zich in zijn reclame-uitingen moeten beperken tot alternatieven. “Die zijn er genoeg”, zegt Algra. “Wat dacht je van ‘100% groene stroom en groen gas’, of ‘100% groene stroom en 100% CO2-gecompenseerd gas’?” Minder pakkend misschien dan 100% groene energie, maar het geeft wel precies aan wat het is, aldus Algra. “Daar is het de Reclame Code Commissie natuurlijk ook om te doen, en daar kunnen we ons wel in vinden.”

Overigens heeft Greenchoice sinds de bekendmaking van de NMA-boete afgelopen vrijdag volgens Algra nog niet te maken met een merkbare stijging van het aantal opzeggende klanten. “We hebben natuurlijk wel veel reacties gehad, maar de meeste waren in de trant van: ‘jammer, maar we blijven jullie steunen'”, zegt Algra. “We hebben onze eigen unieke positie in de energiemarkt veroverd, die draait om de bevordering van groene energie.”

Deze week begint Greenchoice een nieuwe landelijke reclamecampagne waarin het die positie nog eens wil benadrukken. “In deze campagne willen we mensen uitleggen wat het verschil is tussen groene stroom van de ene leverancier en groene stroom van de andere leverancier.” De campagne draait volgens Algra om ‘additionaliteit’, het uitgangspunt dat de keus van consumenten voor groene stroom ook zou moeten leiden tot nieuwe (additionele) groenestroomproductie. “Wij proberen zoveel mogelijk groene stroom af te nemen van nieuwe objecten, windmolens bijvoorbeeld. Dat is heel wat anders dan de garanties van oorsprong van een oude waterkrachtcentrale in het buitenland inkopen”, aldus de zegsman.

David Duijnmayer
d.duijnmayer@energeia.nl
Copyright©, Energeia, 2011

Dit nieuwsartikel is afkomstig uit Energeia Energienieuws, onze dagelijkse internet-nieuwskrant die toegankelijk is voor abonnees. De Energeia-nieuwsredactie brengt elke werkdag 12-15 kwalitatief hoogwaardige nieuwsartikelen. Ga voor een proefabonnement naar Aanmelden.

Veel bekeken: greenchoice co2 electriciteit