‘Onze auto wordt de elektriciteitscentrale van de toekomst’

02 december 2011 12:15

“Niet de beschikbaarheid van energie is relevant, maar de vraag welke energiediensten we nodig hebben, een warm huis of een gekookt eitje bijvoorbeeld. Deze moet je dan zo efficiënt mogelijk aanbieden.” In zijn intreerede als hoogleraar Future Energy Systems aan de TU Delft bepleit duurzame energieondernemer Ad van Wijk de ontwikkeling van nieuwe energiesystemen en vooral een nieuwe kijk op het onderwerp energie. Zo wordt onze auto volgens Van Wijk in de toekomst onze elektriciteitscentrale. Ad van Wijk spreekt zijn intreerede uit op 7 december om 15.00 in het Aula Congrescentrum aan de TU Delft. De rede is ook live te volgen via internet.

Onbeperkt beschikbaar
“Het debat over energie gaat vrijwel altijd over de beschikbaarheid ervan. Hoeveel fossiele energie is er nog? Hoeveel huishoudens kun je van elektriciteit voorzien met een windpark? Waar de discussie over zou moeten gaan, is welke energiediensten er nodig zijn, een warm huis, een gekookt ei of een ton staal bijvoorbeeld, en hoe je deze diensten zo energie-efficiënt mogelijk aanbiedt”, zegt Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems van de TU Delft en duurzame energieondernemer. In feite is er geen energietekort. “We kunnen de energie-efficiëntie enorm verbeteren – we verspillen momenteel zo’n 98 procent – maar belangrijker is dat duurzame energie onbeperkt beschikbaar is.” In zijn intreerede aan de TU Delft bepleit Van Wijk de ontwikkeling van nieuwe, efficiënte, geïntegreerde, flexibele en lokale duurzame energiesystemen, maar vooral een nieuwe kijk op het onderwerp energie.

De auto als elektriciteitscentrale
Aan de TU Delft gaat Van Wijk wetenschappers, studenten en bedrijven bij elkaar brengen om vanuit dit nieuwe denken efficiënte en duurzame energiediensten, energiesystemen en energietechnologie te ontwikkelen. Dit gaat Van Wijk doen door de Green Campus te ontwikkelen. “Door middel van een aantal innovatieve projecten willen we op het TU Delft terrein een duurzame, levende en ondernemende campus ontwikkelen om ‘te ontdekken, te leren en te inspireren’”. Een van deze projecten is een duurzame parkeergarage die fungeert als elektriciteitscentrale. In eerste instantie biedt de garage alleen oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Van Wijk verwacht dat auto’s op termijn ook worden voorzien van brandstofcellen. Als de auto’s geparkeerd staan, kunnen deze brandstofcellen onder meer biogas of waterstof omzetten naar elektriciteit. De parkeergarage wordt zo een behoorlijke elektriciteitscentrale.

People mover
Een ander project is de Energy Wall, een energiemuur langs de Kruithuisweg, de verbindingsweg tussen A13 en station Delft Zuid. De muur wekt energie op, zorgt voor wegverlichting en reduceert zowel uitstoot van fijnstof als geluid van het verkeer. Ook is het de bedoeling dat er een ‘people mover’ over de muur gaat rijden.

Bron: TU Delft
Foto: Florian Heinzelmann, TU Delft